Simon Guerrier - The Pirate Loop

Naast de serie, de films en de audioboeken zijn er door de jaren heen heel veel gewone boeken over Doctor Who verschenen. Dit is de plek om ze te bespreken!

Moderator: Blaidd Drwg

Plaats reactie
Tijgerboy
UNIT-member

Simon Guerrier - The Pirate Loop

Bericht door Tijgerboy » 22 apr 2014, 12:24

Afbeelding

Het ruimtecruiseschip The Brilliant is spoorloos verdwenen, en niemand weet wat ermee is gebeurd. Martha weet de Doctor te overtuigen om het schip te bezoeken, enkele dagen voordat het verdween. De Doctor denkt het antwoord te weten, maar wanneer piraten het schip aanvallen, is er weinig tijd meer om The Brilliant te redden van de ondergang…

Als ik recensenten over dit boek hoor, zijn ze laaiend enthousiast. Eindelijk weer eens een goed verhaal met ruimtepiraten! Johoho! Die mening deel ik niet. Ik kan begrijpen waarom zij dit boek zo goed vinden, maar die mening deel ik niet. Het is zeker geen slecht boek, maar zo enthousiast als sommigen ben ik niet.

Laten we als eerst eens kijken naar het plot: De Doctor en Martha onderzoeken een schip dat zal verdwijnen en ze worden aangevallen door piraten. Er zit een aantal goede concepten in en het verhaal is origineel en goed uitgewerkt. Toch ontbreekt er iets waar ik mijn vinger niet helemaal op kan leggen. Het is een beetje hetzelfde gevoel als bij The Price of Paradise door Colin Brake: er is niks mis mee, maar toch is het niet helemaal goed.

De schrijfstijl vind ik aardig. Het leest goed weg, maar toch vond ik het (met name in het begin) nou niet bepaald uitnodigend. Het begint vrij rommelig, en zonder introductie word je slap-bang in het verhaal gegooid. Ik heb dit boek ook een hele tijd weggelegd, en er ben pas vorige week weer opnieuw begonnen.

De personages: De Doctor en Martha zijn erg sterk neergezet. De piraten zijn een soort genetisch gemanipuleerde dassen die met een plat Engels accent praten. Hierdoor vind ik ze nou niet bepaald bedreigend, eerder belachelijk. Daarnaast maakt een bepaald plotelement de piraten nog minder bedreigend.
Monsters gebaseerd op bestaande, levende dieren zijn mogelijk en kunnen werken, dat hebben de otters uit Wetworld van Mark Michalowski en de Quevvils en Mantodeans uit Winner Takes All van Jacqueline Rainer wel bewezen. De overige personages zijn de bemanning van het ruimteschip Brilliant en een aantal passagiers. De bemanning zijn voornamelijk zeer vlakke personages, maar één van de passagiers is bizar, maar maakt toch een hele sterke ontwikkeling door.

Niet onaardig, maar zo goed als sommige recensenten vind ik het nou ook weer niet. Maar dat is slechts mijn mening.

6,5/10
You Are Not Alone, I am online!

Niek
Companion

Re: Simon Guerrier - The Pirate Loop

Bericht door Niek » 27 apr 2014, 20:43

Tijgerboy schreef: Niet onaardig, maar zo goed als sommige recensenten vind ik het nou ook weer niet. Maar dat is slechts mijn mening.

6,5/10
Een 6,5 is voor mij geen aanprijzing om er nieuwsgierig naar te worden, laat staan het te gaan lezen.

Plaats reactie