Mike Tucker - The Nightmare of Black Island

Naast de serie, de films en de audioboeken zijn er door de jaren heen heel veel gewone boeken over Doctor Who verschenen. Dit is de plek om ze te bespreken!

Moderator: Blaidd Drwg

Plaats reactie
Tijgerboy
UNIT-member

Mike Tucker - The Nightmare of Black Island

Bericht door Tijgerboy » 26 apr 2012, 19:52

Afbeelding

Op een eenzame strekking aan de Welshe kustlijn wordt een visser gedood door een vreselijk wezen van onder de golven. Als de Doctor en Rose aankomen, ontdekken ze een dorpje waar kinderen geplaagd worden door nachtmerries en de nachten beheerst worden door monsters. De dorpleingen verdenken dat de ijlende industrialist Nathanial Morton de schildige is, maar de Doctor heeft zo zijn eigen verdenkingen.

Wie zijn de oude figuren die in de oude pastorie slapen? En wat is het licht dat in de ongebruikte vuurtoren op Black Island gloeit?

Als de nachtmerries van de kinderen erger worden, ontdekken de Doctor en Rose een buitenaards plan om een oud kwaad opnieuw tot leven te wekken...

(Achterkant boek)

Van de drie boeken uit deze reeks, heb ik hiervan de beste recensies gelezen. En dat ben ik met deze recensenten eens.

Het plot zit goed in elkaar. Het is origineel, goed bedacht, en ook goed uitgewerkt. Hier en daar een paar kleine foutjes, maar dat stoort niet. Het enige vervelende is dat de manier van doen van de aliens in dit verhaal heel erg op die van de Slitheen lijkt, en ze niet bijster origineel zijn. Wel leuk is het om ze Cynrog, een echt Welsh klinkende naam, te noemen. De telepathische vermogens van de TARDIS krijgen in dit verhaal ook de kans om eens lekker in het zonnetje te staan.

De karakters zitten ook goed in elkaar. De Doctor mag dan erg Doctor-ish zijn, maar het is Rose die de show steelt. Dit verhaal, dat zich vlak voor Roses vertrek afspeelt, laat een enorm volwassen Rose zien. Wanneer zij met een jong meisje op onderzoek uitgaat, is het alsof zij even de Doctor is en dat kleine meisje de companion. Dat kleine meisje, dat ook een grote rol speelt, wordt erg realisitisch beschreven. Ook de andere hoofdpersonages, zoals de eerder genoemde Nathanial Morton, een oude vrouw genaamd Brownyn Ceredig komen goed naar voren. De bijrollen zijn iets minder, maar het stoort niet.

De schrijfstijl van Tucker is vlot, overzichtelijk en leest lekker weg. Ondanks dat zijn de toon en inhoud van het verhaal wel vrij volwassen. Wat ik persoonlijk wel een beetje vervelend vind is dat dit boek uit weinig lange hoofdstukken bestaat. Ik heb liever veel korte hoofdstukken, maar in dit boek valt dat door de goede schrijfstijl reuze mee.

Dit boek is een goed boek, maar net niet goed genoeg om bij de grote jongens (Prisoner of the Daleks, Touched by an Angel, Paradox Lost, The Eyeless enz.) te horen.
Eindoordeel:
Verhaal: 2/3
Personages: 2,5/3
Schrijfstijl: 2,5/3
Extra punt: 0,5/1

Totale score: 7,5/10
You Are Not Alone, I am online!

Blaidd Drwg
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Blaidd Drwg » 04 mei 2012, 19:30

Spannend verhaal, maar ik heb hem nog niet uit. Zit op mijn volgende reis te wachten.
"The quotes are over, Doctor!" (Scorby in Seeds of Doom)

Plaats reactie