BF 28 INVADERS FROM MARS (McGann)

Nieuws en besprekingen over de avonturen van de Doctor bij Big Finish Audio.

Moderator: Blaidd Drwg

Plaats reactie

Wat vindt U van Invaders from Mars

Een top audio avontuur van BF
1
33%
Een invasie is altijd pret zeker met de Doctor
0
Geen stemmen
Kan vriezen, kan dooien
2
67%
het is meer War of the Words dan iets anders
0
Geen stemmen
Gedver de gedver
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

saint mark
Companion

BF 28 INVADERS FROM MARS (McGann)

Bericht door saint mark » 27 okt 2008, 11:06

Invaders From Mars
Serial 8F

Geschreven en regie door Mark Gatiss
Muziek, Sound Design & Post Productie door Alistair Lock

Paul McGann (The Doctor),
India Fisher (Charley Pollard),
Ian Hallard (Mouse) [1],
Mark Benton (Ellis),
Jonathan Rigby (John Houseman),
David Benson (Orson Welles),
Paul Putner (Bix Biro),
Simon Pegg (Don Chaney),
Jessica Stevenson (Glory Bee) [1-3],
John Arthur (Cosmo Devine),
Ian Hallard (Winkler) [2-3].

Dit is een audio-avontuur van de 8ste Doctor & Charly, dit verhaal vindt plaats na de gebeurtenissen in de BF audio Minuet in Hell.

Uitgave: januari 2002
ISBN: 1 903654 57 2

Het verhaal:

Halloween 1938.
Een maand nadat een mysterieuze meteoriet de hemel van de staat New York verlicht heeft, vallen de Marsmannen de aarde aan en vernietigen de mensheid. Tenminste dat gebeurd volgens de inmiddels fameuse vertelling van War of the Worlds door de dan nog minder bekende Orson Welles. Door zijn vertelling van het klassieke verhaal van H.G. Wells raakte een gedeelte van de Amerikaanse samenleving echt in paniek en werd het radiostation overspoel door luisteraars die gellofde dat het echt was. MAAR wat als sommige van de luisteraars die van slag waren na het legendarische luisterspel echt dingen hadden gezien die niet slechts in hun verbeelding leefde?

In een poging om Charly op haar rendezvous in Singapore 1930 af te leveren schiet de Tardiss niet ongebruikelijk zijn doel voorbij en landden beiden in Manhattan en vinden een dode prive-detetive. Vanaf dit punt gebeurd er veel o.m. de Doctor die de identiteit aanneemt van de dode PI ene Halliday. (Doctor Halliday d3duim ) Hij neemt de opdracht aan van een sensuele blondine om haar vermiste vader op te sporen, een Russische geleerde. Ondertussen beland Charly in de handen van een beruchte Vijfde Kolonne sympathisant (wie weet wat de andere vier Kollonnes waren?)

Er is sprake van echte handelswaar van materiaal dat niet van deze planeet is. De bemanning van de Tardiss worden geconfronteerd met de Nazi's, CIA, gangsters, een gangsterbaas met oneindige dromen, Russen, een bevolking in paniek (met dank aan Orson Welles), Orson Welles hemzelf, een sensuele dame Glory Bee. Oh ja en een echt "invasieleger vanuit de ruimte".

En langzaam en zeker, wordt er een plan duidelijk dat opgemaakt is tegen de bewoners van de aarde. En het is niet een erg sympathiek plan.

Dit audioavontuur van BF maakt veelvuldig gebruik van de geluidseffecten van de audioavonturen uit de jaren dat de Radio de plek innam van de TV. Voor mensen die reeds genoten hebben van wat tegenwoordig OTR (Old Time Radio) heet die genieten van de stijl en sfeer die BF geleend hebben om een authentiek sausje over het geheel te gieten. Ook het gegeven om iets te doen met het Hoorspel van Orson Welles is erg leuk gevonden, tevens speelt de jonge Welles een rol in de oplossing van het probleem van de invasie. De massa aan figuranten geven ook een redelijk beeld van de staat van de wereld aan de vooravond van de 2de wereldoorlog.
Ook worden er nu langzamerhand problemen zichtbaar die het gevolg zijn van de paradox van Charly die de crash van een zeppelin overleefd heeft (Storm Warning). In 1938 waren er 48 Staten in plaats van de 49 die een van de karakters benoemd (geen oepsie dus) en ook de CIA was nog niet opgericht. (meer details worden duidelijk in het hoorspel Neverland)

Mijn persoonlijke opinie: 10/10
Laatst gewijzigd door saint mark op 22 nov 2008, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Dokter Wouter

Bericht door Dokter Wouter » 27 okt 2008, 12:06

Best een aardig verhaaltje. Ik had alleen wat moeite met de Italiaanse gangsters waarvan ik vond dat de stemmen veel te veel op elkaar leken waardoor ik geregeld de draad kwijtraakte. Dan is beeld soms wel handig om de karakters uit elkaar te houden.

Felix Torchwood
Time Lord
Contacteer:

Bericht door Felix Torchwood » 01 nov 2008, 00:32

Een aanrader dus.

btw ik heb een cd met het orginele radio uitzending van Orson Welles.
Ik moet eerlijk zeggen dat het er goed gedaan is.

Ik denk er dus over na om deze audio te gaan kopen tzt.

Niek
Companion

Bericht door Niek » 03 nov 2008, 19:25

Nu is het al even geleden dat ik deze beluisterd heb en het staat me niet meer helemaal bij. Avonturen van de achtste Doctor zijn op audio bijna allemaal top maar bij deze vond ik het toch wat minder, opmerkelijk minder voor een achtste Doctor verhaal.

saint mark
Companion

Bericht door saint mark » 04 nov 2008, 01:41

Niek schreef:Nu is het al even geleden dat ik deze beluisterd heb en het staat me niet meer helemaal bij. Avonturen van de achtste Doctor zijn op audio bijna allemaal top maar bij deze vond ik het toch wat minder, opmerkelijk minder voor een achtste Doctor verhaal.
Waarom mag ik vragen?? 8)

Niek
Companion

Bericht door Niek » 04 nov 2008, 07:53

saint mark schreef:
Niek schreef:Nu is het al even geleden dat ik deze beluisterd heb en het staat me niet meer helemaal bij. Avonturen van de achtste Doctor zijn op audio bijna allemaal top maar bij deze vond ik het toch wat minder, opmerkelijk minder voor een achtste Doctor verhaal.
Het had niet de sfeer van de andere achtste Doctor verhalen en de inhoud vond ik te dun. Tenminste dat is wat mijn herinnering zegt, om gegronde argumenten te geven, zou ik 'm weer eens moeten beluisteren. ;-)

saint mark
Companion

Bericht door saint mark » 04 nov 2008, 10:24

Niek schreef:
saint mark schreef:
Het had niet de sfeer van de andere achtste Doctor verhalen en de inhoud vond ik te dun. Tenminste dat is wat mijn herinnering zegt, om gegronde argumenten te geven, zou ik 'm weer eens moeten beluisteren. ;-)
De sfeertekening die ze gekozen hebben voor deze aflevering is inderdaad dichter bij de stijl van de orginele radio-avonturen van de jaren dertig en veertig. Met de geluidseffecten die men toen bezigde. Maar dat maakt het voor mij juist sfeervoller en dichter bij de era die toen was waar de radio de plek van de tv innam.
Ik heb het gevoel dat men dit avontuur juist een hele goede sfeertekening geeft.
Daarnaast is het verhaal ook erg leuk: tegelijk met de hysterie van Orson Welles is er feitelijk echt een bezoek van buitenaards leven en zoals gewoonlijk mensheid op zijn best. :roll:

Ik ben ook de eigenaar van een groot aantal audioavonturen van The Shadow (o.m. die van Orson Welles), The Saint (o.m. Vincent Price), The Falcon e.d.
Geen scifi maar leuke detectives op de radio.

Plaats reactie